تاثیر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در اتحاد ملی و انسجام اسلامی

وَاعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعاً وَ لا تَفَّرَقوا، و اذکروا نِعمَت الله عَلَیکُم اِذ کُنتُم اَعداءٌ فَاَلَّفَ بَینَ قُلوبکم فَاَصبَحتُم بِنِعمَتِه اِخواناً . در زندگی فردی و اجتماعی انسانها همواره تحولات و دگرگونی های فراوانی رخ می دهد که بسیاری از آنها قابل ارزیابی و دقت .....

 مقدمه :

وَاعتَصِموا بِحَبلِ الله جَمیعاً وَ لا تَفَّرَقوا، و اذکروا نِعمَت الله عَلَیکُم اِذ کُنتُم اَعداءٌ فَاَلَّفَ بَینَ قُلوبکم فَاَصبَحتُم بِنِعمَتِه اِخواناً .

در زندگی فردی و اجتماعی انسانها همواره تحولات و دگرگونی های فراوانی رخ می دهد که بسیاری از آنها قابل ارزیابی و دقت است و برای آیندگان بهترین آموزگار و معلم ارزش هاست و برای پندآموزی و انسانهای تشنه حقیقت، عبرت آموز است که نباید از حوادث و رویدادهای تاریخی گذشتگان به سادگی عبور کرد. حادثه عظیم عاشورای حسینی نیز یکی از تحولات مهم سیاسی تاریخی بشریت، و یکی از رویدادهای بی نظیر در تداوم خط رسالت پیامبران آسمانی است که باید بدرستی تجزیه و تحلیل گردد و بخوبی مورد ارزیابی قرار گیرد، و علل و انگیزه های آن با روش های صحیح تحقیق، کشف و شناسایی شود تا همواره بهترین الگو و عالیترین سمبل آزادگی، و روشن ترین راه آزادی باقی بماند و بشریت را به راه نجات و امیدواری، به تکامل و رستگاری رهنمون گردد.

مبارزه با مفاسد اخلاقی:

یکی دیگر از انگیزه های قیام عاشورا، زنده نگهداشتن ارزش های اخلاقی، و مبارزه با مفاسد اخلاقی است. زیرا اگر جامعه با ارزشهای صحیح اخلاقی رشد کند و ارزشها در آن جامعه حاکم شود رستگار خواهد شد و همه زمینه های رشد و تکامل در آن جامعه پدید خواهد آمد و ریشه های تباهی و فساد خواهد خشکید. چون در عصر بنی عمیه و حاکمیت معاویه، دگرگونی های ویرانگری در امت اسلامی پدید آمد و انواع جعل و تحریف و فسخ ارزش ها از طرف سردمداران و کارگزاران آل ابی سفیان شکل می گرفت. حضرت اباعبدالله (علیه السّلام) با روشهای گوناگون مبارزاتی با مفاسداخلاقی برخورد داشت. با روش گفتاری بارها و بارها سخنرانی می کرد، افشا می نمود، تذکر می داد. با روش عملی، خود الگوی کامل ارزشهای اخلاقی بود.

حضرت اباعبدالله (علیه السّلام) در هشدارها و پیامهای خود تنها راه مقابله با سیاستهای شیطانی دشمنان اسلام را زنده کردن سنت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) معرفی می کند که فرمود:

قیام کردم تا به سنت جد خود عمل کنم، قیام کردم تا به راه و رسم پدرم علی (علیه السّلام) عمل کنم و ما هم اکنون چاره ای جز تحقق اهداف حضرت اباعبدالله (علیه السّلام) نداریم باید فرهنگ نماز را تقویت کنیم و نماز جماعت را در همه جا زنده سازیم در پارکها، خیابانها و هر جا که امکان اقامه نماز باشد، باید نماز خواند. زیرا که امام در وسط میدان نبرد نماز می خواند آن را تنها راه حل زنده نگه داشتن سنت می شناسد. در جهان معاصر تا از سنت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و راه و رسم امامان معصوم دفاع می کنیم، روشنفکران با طرح تفکر دیالیک تیکی می گویند: دوران سنت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سپری شده، قوانین 14 قرن قبل را نمی توان هم اکنون پیاده کرد.

نزاع وزیر نفت بازرگان و شهید بهشتی :

تااز تداوم احکام الهی واجرای حدودو قصاص می گوئیم روشنفکرانی که درغرب مدارج علمی خودرا گرفتند قد علم کرده می گویند که قصاص را وجدان عصر ما نمی پذیرد و باید آن را تغییر داد و شرک آلود اهانت کردند که (قصاص انسانی نیست) و تا شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب قصد نوشتن لایحه قصاص دارد کانون وکلای تهران بر ضد حکم خدا و آیات روشن قرآن اعلامیه شرک آلودمنتشر می کنند.

تا می گوئیم سنت آنها می گویند تجدد، تا می گوئیم اسلام ناب، اسلام رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آنها می نویسند اسلام دیالیک تیکی. تااصالت و سلامت اسلام را به بحث می گذاریم آنها ضرورت بازسازی دین و «قبض و بسط شریعت» را مطرح می کنند و صدها اسلام با رنگ و بوی غربی و شرقی مونتاژ کرده و به بازار عرضه می کنند و تلاش می کنند اسلام را به گونه ای جلوه دهند و بازسازی کنند که غربی ها بپذیرند دیگر کاری به سلامت دین ندارند.

آنهاکه به دست «فرقان » و «آرمان» و«منافقین» در یک جنگ مداوم به شهادت رسیدند شهدای سنگر حفظ اصالت دین بودند که در یک عاشورایی دیگر فدای آرمان و عقیده خود شدند.

ریشه همه اختلاف ها :

مشکل بزرگی که امام علی (علیه السّلام) در اواخر حکومت خود به آن گرفتار شده بودند این بود که هر روز جوانها در گوشه و کنار کوفه آشوب داخلی به راه می انداختند و برای حفظ موضوع خویش طایفه خود را به کمک می طلبیدند و جنگ داخلی در می گرفت، نه منشاء اختلاف معلوم بود و نه نتیجه ی آن، ولی در جمع موجب تزلزل و اضطراب واختلاف مردم شده بود و معاویه نیز از آن بهره می برد. امیرالمومنین علیه السلام برای برطرف کردن این آشوب داخلی ناگزیر به جنگ خودخواهی، که ریشه همه اختلاف هاست می روند.

اکنون کسانی که شیعه این بزرگوارند باید اتحاد ملی ، همدلی و وحدت اجتماعی و اسلامی راروز به روز تقویت نمایند. کسانی که به فکر ایجاد وحدت و انسجام هستند نمی توانند با تضعیف هیچ یک از نمادهای اتحاد ملی و انسجام اسلامی موافق باشند. وحدت و همدلی، اتحاد و برادری، عامل اقتدار اسلام و مسلمین در برابر کفر و نفاق است و اختلاف و جدایی و نفاق و دورویی آفت بزرگ عزت و استقلال مسلمانان است .

اطاعت از رهبری، رمز وحدت :

پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: از کسی که خداوند به او ولایت امر داده است، حرف شنوی و اطاعت داشته باشید چرا که این اطاعت نظام بخش اسلام است.

رهبری، محور وحدت:

حضرت علی علیه السلام فرمودند: جایگاه رهبر و سرپرست در اجتماع جایگاه رشته ای است که دانه ها را به هم پیوند داده و جمع می کند و آنگاه که رشته پاره شود، دانه ها پراکنده شده و هرگر تمام آنها جمع نخواهند شد.

تسلط باطل بر حق پیامداختلاف :

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : هیچ امتی پس از پیامبرشان اختلاف نکردند مگر آنکه گروه باطل بر حق گرایان چیره و مسلط شدند.

اختلاف، آفت اندیشه :

امام علی (علیه السّلام) فرمودند : اختلاف بنیاد و اندیشه ی درست را هم می ریزد.

وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)

از اهداف مهم و اساسی ادیان الهی، فرامین عقلی ومساله وحدت و یکپارچگی است. دوام و بقای اجتماع انسانی و حاکمیت و اجرای احکام الهی منوط به وحدت واتحاد است و این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که خداوند متعال اکیداًامر به آن و نهی از تفرقه می نماید. اگر به سخنان امام خمینی(ره) و سلوک سیاسی و اجتماعی ایشان دقت کنیم در می یابیم که از نظر ایشان وحدت صرفاً یک توصیه اخلاقی و یک ارزش فرهنگی و اجتماعی نیست، بلکه بزرگترین راهبرد و بهترین روش سیاسی برای قدرتمند شدن جوامع اسلامی، برای مقابله با دشمنان و قد علم کردن در برابر تجاوزگران نیز محسوب می شود.

وحدت اسلامی در کلام مراجع تقلید و علما:

نقش عالمان دینی در هدایت فکری، دینی و سیاسی مردم بر هیچ کس پوشیده نیست. مراجع تقلید و علما علاوه بر پرچمداری مبارزات حق طلبانه مردمی در طول تاریخ، پیشتاز و پیشگام بیداری اسلامی و روشنگری برای مردم بوده و در این زمینه بسیار حساس عمل نموده اند. آنان در بیدار کردن مردم نسبت به افکار انحرافی و توطئه های شیطانی نقش بسیار مؤثری داشته و دارند. وقتی توطئه های شیاطین بر ضد دین و بدعت و نوآوریهای انحرافی را می دیدند در گوشه و کنار جامعه اسلامی با آنها به مبارزه بر می خاستند و مردم را نسبت به این توطئه روشن می نمودند. امروز هم که بزرگترین توطئه علیه اسلام و ایجاد تفرقه و نفاق و خدشه وارد نمودن به اتحاد ملی و انسجام اسلامی مسلمانان است مراجع عظام تقلید و عالمان دینی، همگام با رهبری معظم انقلاب (مدظله) در تنویر افکار عمومی نسبت به این حرکت موذیانه¬ی دشمنان اسلام و انقلاب در تلاشند.

بر اساس فرمایش های مقام معظم رهبری، همه مسئولان باید برای تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی در داخل و خارج کشور تمام تلاش خود را به کار گیرند. حوزه های علمیه و علمای کشورهای اسلامی باید منشورات وحدت اسلامی را مورد توجه قرار دهند.

اتحاد ملی و انسجام اسلامی، دوای درد جهان اسلام :

اتحاد ملی و انسجام اسلامی در کنار تقربی که بین مسلمانان دارد باعث خواهد شد تا دشمن به اهداف شوم خود در قبال مسلمانان که ایجاد اختلاف و کینه است ، دست پیدا نکنند. در حال حاضر دنیای استکبار بر روی ایران متمرکز شده است و در مورد جمهوری اسلامی تبلیغات سوء می کند و می خواهد با ایجاد تفرقه در کشور، اهداف خود را پیش ببرد. آنها نمی¬خواهند کشور ما پیشرفت کند. دشمنان در کشورهای اسلامی ترس و رعب ایجاد می کنند و وحدت را از بین می¬برند.

حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی و حرکت در مسیر چشم اندازه بیست ساله نظام اسلامی بهترین راه مقابله با ترفندهای دشمنان خواهد بود. انسجام اسلام یعنی کار و تلاش برای امت اسلام چه در داخل و چه در خارج کشور تا همگی احساس هویت، فرهنگ، تمدن و اخلاق مشترک در برابر قدرتهایی که اسلام را هدف قرار داده اند بایستند.

اتحاد ملی :

اتحاد ملی یعنی توافق آحاد مردم و نخبگان در زمینه ی روشهای مواجهه با مسائل و مشکلات و تعیین اولویتها. به عبارت دیگر اتحاد ملی یعنی توافق جمعی بر سر مجموعه ای از اصول و روشهاو قواعد که در یک فضای تعاملی و دوستانه و صمیمانه حاصل می شود. توافق عام و تعمیم یافته و فراگیر، در شرایطی میسر است که مصالح و منافع ملی به مصالح و منافع گروهی، حزبی و باندی ترجیح داده شود. اتحاد ملی در چهارچوب مصالح داخلی، نیاز همیشگی ملت ایران است و در محدوده ی زمانی و مکانی نمی گنجد، ولی شرایط کنونی در کشور ایجاب می کند که توجه و تاکید بیشتری به این مقوله ی مهم و حیاتی بشود. دستهای تفرقه افکن وعوامل ضد وحدت اکنون بیش از هر زمان دیگری فعال شده اند و مقابله با آنها به هوشیاری و تلاش مضاعف نیاز دارد.

اتحاد ملی در گرو انجام احکام اسلامی

اگر احکام اسلامی در کشور اجرا شود همه گره ها و مشکلات باز و حل خواهد شد. مشروعیت همه ارکان نظام به تفکر اسلامی و به استواری بر پایه اسلام است.

پشتیبان ولایت فقیه باشیم :

محور اتحاد ملی و وفاق در جامعه و حکومت دینی، ولایت فقیه است . ولایت فقیه در نظام اسلامی، محور و تکیه گاه مردم محسوب می شود و مردم با لبیک به ندای رهبری در فراخوانهای عمومی و شرکت در تصمیم گیری ها و تبعیت و پشتیبانی از ایشان نقش بی نظیری در اتحاد و مشارکت ملی ایفا می نمایند.

ضرورت حفظ انسجام دولت و نظام در سطح عالی

برادران و خواهران بایستی سعی کنند انسجام دولت و نظام در سطح عالی حفظ شود . بدانید که اگر ما توفیق غلبه ی بر این مشکلات را داشته باشیم که البته انشاء الله به فضل الهی خواهیم داشت فقط درسایه انسجام اسلامی و وحدت در سطح عالی نظام و در مسائل عمومی، وجود یک اراده ی جمعی است که دنبال شود و همین است که به وحدت عمومی به معنای مستمر کلمه منتهی خواهد شد .

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه گیری پیام نوروزی سال 1386 مقام معظم رهبری مدظله العالی را انتخاب نموده که می فرمایند: توصیه من این است این شعاری که ما امسال مطرح کردیم یعنی اتحاد ملی و انسجام اسلامی را رعایت کنید. اتجاد ملی یعنی یکپارچگی ملت ایران. انسجام اسلامی یعنی ملتهای مسلمان با هم همراه این باشند. ملت ایران رابطه خود را با ملتهای اسلامی محکم تر کنند. ما اگر بخواهیم اتحاد ملی و انسجام اسلامی تحقق پیدا کند بر اصولی که بین ما مشترک است تکیه کنیم ، نباید خود را سرگرم فروعی بکنیم که مورد اختلاف است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.