در سالهای پایانی دهه 1960 پیدایش بمب افکن های دوربرد آمریکایی که قادر به حمل بمب های اتمی تا تمامی محدوده خاک شوروی بودند، زمامداران این حکومت کمونیستی را به فکر بکارگیری سلاحی موثر برای مقابله با این بمب افکن ها نمود. ظهور Convair B-58 Hustler بمب افکنی که می توانست با سرعت 2 ماخ و در ارتفاع 19000 متری پرواز کند، علامت خطری برای شوروی بود. اما شوک واقعی به آنها زمانی وارد شد که از برنامه نیروی هوایی آمریکا برای بکارگیری بمب افکن استراتژیک B-70 Valkyrie باخبر شدند....
در سالهای پایانی دهه 1960 پیدایش بمب افکن های دوربرد آمریکایی که قادر به حمل بمب های اتمی تا تمامی محدوده خاک شوروی بودند، زمامداران این حکومت کمونیستی را به فکر بکارگیری سلاحی موثر برای مقابله با این بمب افکن ها نمود. ظهور Convair B-58 Hustler بمب افکنی که می توانست با سرعت 2 ماخ و در ارتفاع 19000 متری پرواز کند، علامت خطری برای شوروی بود. اما شوک واقعی به آنها زمانی وارد شد که از برنامه نیروی هوایی آمریکا برای بکارگیری بمب افکن استراتژیک B-70 Valkyrie باخبر شدند. والکایری بی 70 می توانست با سرعت 3300 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 23000 متری پرواز کند. بنابراین جنگنده های موجود شوروی قادر به رهگیری و شکار این بمب افکن نبودند. در نتیجه فرماندهی نیروهای هوایی دفاعی شوروی برای یک شکاری رهگیر با سرعتی بیش از 3000 کیلومتر در ساعت وسقف پرواز 27 کیلومتر اعلام نیاز نمود. دو شرکت میکویان گروویچ و سوخوی به این مناقصه پاسخ دادند.
Convair B-58 Hustler
B-70 Valkyrie
در نهم جولای 1967 ناظرین غربی شاهد پرواز دسته ای از سه جنگنده جدید ساخت شوروی در یک نمایشگاه هوایی بودند. سرعت و چالاکی این جنگنده ها در اوج گرفتن بی نظیر بود. ناتو نام فاکس بت را برای میگ 25، پرنده جدید بلوک متخاصم انتخاب کرد.
تا سال 1977 نسخه های مختلف این پرنده شکاری رکوردهای بی نظیری را ثبت کردند. در سال 1967 میخائیل ام کاماروف توانست با یک میگ 25 به سرعت 2,982.5 km/h کیلومتر در ساعت دست یابد. سی و یکم آگوست 1977 الکساندر فدوتوف خلبان آزمایشی معروف میکویان توانست رکورد سقف پرواز 37,650 متر را با یک میگ 25 مخصوص بجای گذارد که تاکنون محفوظ باقی مانده است.
MiG 25
چنین جنگنده قدرتمندی تهدید بزرگی برای بمب افکن های استراتژیک آمریکا محسوب می شد. تا آنزمان جنگنده شکاری اصلی نیروی هوایی آمریکا فانتوم اف 4 بود که از نظر قابلیت فاصله زیادی با میگ 25 داشت. فانتوم اف 4 در نبردهای نزدیک سلاح موثری جز توپ20 میلیمتری ولکان خود نداشت و موشک های AIM 9 سایدویندر و AIM 7 اسپارو نیز چندان قابل اعتماد به نظرنمی رسیدند. فانتوم نمی توانست قبل از تشخیص هویت هدف از طریق چشم خلبان در فواصل دور با آن درگیر شود که این نیز نقص بزرگی بشمار می رفت.
در پاسخ به این نیاز، نیروی هوایی آمریکا برنامه FX (جنگنده آزمایشی) را به اجرا گذارد که هدف آن دستیابی به یک جنگنده سبک برتری هوایی وزن با قابلیت مانور بالا بود. این جنگنده باید سرعتی بالای 2500 کیلومتر بر ساعت و نسبت نیروی پیشرانه به وزن نزدیک 1 دارا می بود. چهار شرکت هوافضای آمریکا به این مناقصه پاسخ دادند که از آن میان طرح مک دانل داگلاس موفق به کسب موافقت نهایی نیروی هوایی آمریکا شد.
اولین پرواز اف 15 ایگل (F-15A) در 9 ژانویه 1972 انجام گردید و تا کنون نسخه های متعددی از این هواپیما ساخته شده است. هم اکنون نیروی هوایی آمریکا دو نسخه از این جنگنده را در اختیار دارد: F-15C که یک جنگنده برتری هوایی است و F-15 Strike Eagle که جنگنده چند منظوره با قابلیت درگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی است.
F-15C Eagle
به مرور بر کارشناسان نظامی معلوم شد که اف 15 ایگل یک جنگنده بسیار انعطاف پذیر و کارامد است و قابلیت استفاده به عنوان جنگنده ای همه منظوره را داراست. زمانی که خلبان یک میگ 25 با هواپیمای خود به غرب پناهنده شد، معلوم گردید که این شکاری افسانه ای فاقد بسیاری از قابلیت های یک جنگنده مدرن است. بنابراین اف 15 به صورت یک جنگنده بی رقیب درآمد و سمبل ظهور جنگنده های نسل چهارم گردید. این پیشتازی تا سال 1983 که شوروی اولین جنگنده نسل چهارم خود میگ 29 را عرضه کرد، در انحصار بلوک غرب باقی ماند.
زمانی که نیروی هوایی آمریکا تصمیم به جایگزینی موقت بمب افکن های سالخورده اف 111 با یک بمب افکن ضربتی سبک گرفت، شرکت مک دانل داگلاس نمونه ای از اف 15 به نام F-15 Strike Eagle را عرضه کرد. این جنگنده شکاری با دو خدمه و قابلیت حمل مجموعه ای از سلاحهای درگیری هوایی و بمباران اهداف زمینی تنها به عنوان یک راه حل موقت تا فرارسیدن اف 117 رادارگریز منظور شده بود، لیکن در عمل چنان موفق از آب درآمد که تولید آن ادامه یافت. این بمب افکن سبک در چند عملیات واقعی توانست پس از عبور از سد هواپیماهای جنگنده دشمن، اهداف زمینی را بمباران کرده و با موفقیت به پایگاه خود برگردد.
اف 15 با ثبت رکورد شکار و سرنگونی 104 هواپیمای دشمن بدون حتی یک مورد شکست در درگیری هوایی، موفق ترین جنگنده شکاری تاریخ بوده است. درادامه برخی عوامل این موفقیت بررسی می شود.
مشخصات کلی
اف 15 ایگل یک جنگنده تاکتیکی برای تمامی انواع آب و هوا و با قابلیت مانور بسیار بالا است. اف 15 قابلیت مانور بالای خود را از عواملی همچون نسبت نیروی نسبت نیروی پیشرانه به وزن بالا و بارگذاری کم روی بال (low wing loading) می گیرد. دو موتور پرات اند ویتنی F-100 آن می توانند تا 50000 پاوند نیروی پیشران تولید کنند در حالیکه وزن هواپیما با بار کامل حدود 45000 پاوند است. بدین ترتیب هواپیما حتی در حالت صعود قائم نیز می تواند شتاب بگیرد به طوریکه اف 15 قادر است در مدت 60 ثانیه به ارتفاع 10000 متری صعود کند. نسبت کم وزن هواپیما به مساحت بالهای آن نیز عامل دیگری است که در ترکیب با عامل فوق به جنگنده اف 15 قابلیت مانور بالا همراه با گردش سریع و تند بدون از دست دادن سرعت می دهند.
سیستم هوانوردی الکترونیکی اف 15 دارای مشخصات متعددی است که آنرا برتر از سایر جنگنده های مشابه قرار می دهد:
1- سیستم نمایش بالاسری (heads-up display): این سیستم تمامی اطلاعات مورد نیاز پرواز را که از سیستم هوانوردی مجتمع گردآوری می شود بر روی شیشه جلوی هواپیما تصویر می کند. بدین ترتیب خلبان می تواند بدون نگاه به صفحات کنترل مختلف هواپیما، اهداف هوایی و زمینی را ردیابی کرده و شکار کند.
2- رادار پیشرفته
رادار نمونه های اصلی اف 15 از نوع پالس داپلر است که می تواند اهداف بالاتر یا پایین تر از سطح پرواز هواپیما را بدون اینکه اغتشاشات ناشی از ناهمواریهای زمین در کارکرد آن اختلال بوجود آورد، ردیابی کند. رادار اطلاعات بدست آمده از اهداف را به کامپیوتر مرکزی هواپیما ارسال می کند تا سلاح مناسب انتخاب و هدفگیری شود. رادار APG-63 در طول بیست سال توسعه یافته و به ابزار پیچیده و کارامدی تبدیل شده است.
مشخصات فنی
تعداد خدمه: 1 در نوع F-15C و 2 در نوع F-15E Strike Eagle
طول: 19.43 متر
فاصله دو نوک بال: 13.05 متر
ارتفاع: 5.63 متر
حداکثر سرعت: 2660 کیلومتر در ساعت
سقف پرواز: 20000 متر
برد: 5550 کیلومتر
تعداد مقرهای حمل سلاح: 11 مقر خارجی برای حمل انواع موشک های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب های هوشمند
تقدیر از کاهش تورم، ثبات اقتصادی و پایان دادن به مذاکرات هستهای/
دشمنی امریکا کم نشده و درصدد نفوذ و رخنه هستند/ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
تشکیل شود
(۱۳۹۴/۰۶/۰۴ - ۱۷:۱۰)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران، فلسفه نام گذاری ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان هفته دولت، زنده ماندن شاخص های فکری، رفتاری و شخصیتی آن دو شهید عزیز خواندند و با تقدیر از تلاشهای دولت، از جمله در زمینه کاهش تورم، آرامش و ثبات اقتصادی، سلامت و بهداشت و پایان مذاکرات هسته ای، تأکید کردند: در روند حرکت عمومی کشور، «توجه کامل به تداوم دشمنی دشمنان، هوشیاری در مقابل رخنه و نفوذ بیگانگان، پرهیز از حاشیه سازی، حفظ شتاب علمی، مدیریت عرصه فرهنگ بر مبنای اصول و شعارهای امام و انقلاب، توجه به عدالت در مسیر پیشرفت، مدیریت جدی بازرگانی خارجی، تدوین برنامه ای منسجم و زمان بندی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه کامل مسئولان قرار داشته باشد.
مقام معظم رهبری می فرمایند :به طور خلاصه اخلاق پیامبر را به «اخلاق شخصی» و «اخلاق حکومتی» تقسیم می کنیم؛ به عنوان یک انسان، خلقیات او؛ و به عنوان یک حاکم، خصوصیات و خلقیات و رفتار او. البته اینها گوشه یی از آن چیزهایی است که در وجود آن بزرگوار بود؛ چندین برابر این خصوصیات برجسته و زیبا در او وجود داشت که من حالا بعضی از آنها را عرض می کنم. آن بزرگوار، امین ، راستگو، صبور و بردبار بود. جوانمرد بود؛ از ستمدیدگان در همه ی شرایط دفاع می کرد. درستکردار بود؛ رفتار او با مردم ، بر مبنای صدق و صفا و درستی بود. خوش سخن بود؛ تلخ زبان و گزنده گو نبود. پاکدامن بود؛ در آن محیط فاسد اخلاقی عربستان قبل از اسلام، در دوره ی جوانی، آن بزرگوار، معروف به عفت و حیا بود و پاکدامنی او را همه قبول داشتند؛ آلوده نشد. اهل نظافت و تمیزی ظاهر بود؛ لباس، نظیف؛ سرو صورت، نظیف؛ رفتار، رفتار با نظافت. شجاع بود و هیچ جبهه ی عظیمی از دشمن، او ار متزلزل و ترسان نمی کرد. صریح بود؛ سخن خود را با صراحت و صدق بیان می کرد. در زندگی، زهد و پارسایی پیشه ی او بود. بخشنده بود؛ هم بخشنده ی مال ، هم بخشنده ی انتقام؛ یعنی انتقام نمی گرفت؛ گذشت و اغماض می کرد. بسیار با ادب بود؛ هرگز پای خود را پیش کسی دراز نکرد؛ هرگز به کسی اهانت نکرد. بسیار با حیا بود. وقتی کسی او را برچیزی که او بجا می دانست، ملامت می کرد- که در تاریخ نمونه هایی وجود دارد- از شرم و حیا سرش را به زیر می انداخت. بسیار مهربان و پرگذشت و فروتن و اهل عبادت بود. در تمام زندگی آن بزرگوار، از دوران نوجوانی تا هنگام وفات در شصت و سه سالگی، این خصوصیات را در وجود آن حضرت می شد دید. من بعضی از این خصوصیات را مقداری باز می کنم:
امین و امانتداری حضرت :امین بودن و امانتداری او آن چنان بود که در دوران جاهلیت او را به «امین» نامگذاری کرده بودند. و مردم هر امانتی که برایش خیلی اهمیت قایل بودند، دست او می سپردند و خاطر جمع بودند که این امانت به آنها سالم برخواهد گشت. حتی بعد از آن که دعوت اسلام شروع شد و آتش دشمنی و نقار با قریش بالا گرفت، در همان احوال هم باز همان دشمنها اگر می خواستند چیزی را در جایی امانت بگذارند، می آمدند و به پیامبر می دادند! لذا شما شنیده اید که وقتی پیامبر اکرم به مدینه هجرت کردند، امیرالمؤمنین را در مکه گذاشتند تا امانتهای مردم را به آنها برگرداند. معلوم می شود که در همان اوقات هم مبالغی امانت پیش آن بزرگوار بوده است؛ نه امانت مسلمانان، بلکه امانت کفار و همان کسانی که با او دشمنی می کردند!
بردباری و تحمل حضرت : بردباری او به این اندازه بود که چیزهایی که دیگران از شنیدنش بی تاب می شدند، در آن بزرگوار بی تابی به وجود نمی آورد. گاهی دشمنان آن بزرگوار در مکه رفتارهایی با او می کردند که وقتی جناب ابی طالب در یک مورد شنید، به قدری خشمگین شد که شمشیرش را کشید و با خدمتکار خود به آن جا رفت و آن جسارتی که آنها با پیامبر کرده بودند، همان را با یکایک آنها انجام داد، گفت هر کدام اعتراض کنید، گردنتان را می زنم؛ اما پیامبر همین منظره را با بردباری تحمل کرده بود. در یک مورد دیگر با ابی جهل گفتگو شد؛ ابی جهل اهانت سختی به پیامبر کرد؛ اما آن حضرت سکوت کرد و بردباری نشان داد. یک نفر رفت به حمزه خبر داد که ابی جهل این طور با برادر زاده ی تو رفتار کرد؛ حمزه بی تاب شد و رفت با کمان بر سر ابی جهل زد و سر او را خونین کرد؛ بعد هم آمد تحت تاثیر این حادثه، اسلام آورد. بعد از اسلام، گاهی مسلمانان سر قضیه یی، از روی غفلت و یا جهالت، جمله ی اهانت آمیزی به پیامبراکرم(ص) می گفتند؛ حتی یک وقت یک نفر از همسران پیامبر- جناب زینب بنت جحش که یکی از امهات مؤمنین است- به پیامبر عرض کرد که تو پیامبری، اما عدالت نمی کنی! پیامبر لبخندی زدند و سکوت کردند. او توقع زنانه یی داشت که پیامبر آن را برآورده نکرده بود؛ که بعداً ممکن است به آن اشاره کنم. گاهی بعضیها به مسجد می آمدند و پاهای خودشان را دراز می کردند و به پیامبر می گفتند که ناخنهای ما را بگیر!- چون ناخن گرفتن وارد شده بود- پیامبر هم با بردباری تمام، این جسارت و بی ادبی را تحمل می کرد.
جوانمردی و بزرگواری
حضرت : جوانمردی او طوری بودکه دشمنان خود را مورد عفو و اغماض قرار می داد.
اگر در جایی ستمدیده یی بود، تا وقتی به کمک او نمی شتافت، دست برنمی داشت.
در جاهلیت، پیمانی به نام «حلف الفضول» - پیمان زیادی؛ غیر از پیمانهایی که مردم
مکه بین خودشان داشتند- وجود داشت که پیامبر در آن شریک بود. یک نفر غریب وارد مکه
شد و جنسش را فروخت .کسی که جنس را خریده بود، «عاص بن وائل » بود؛ او مرد گردن
کلفت قلدری از اشراف مکه بود. جنس را که خرید، پولش را نداد. آن مرد غریب به هر کس
هم که مراجعه کرد، نتوانست کمکی دریافت کند؛ لذا بالای کوه ابوقبیس رفت و فریاد
زد: ای اولاد فهر! به من ظلم شده است. پیامبر و عمویش زبیر بن عبدالمطلب آن فریاد
را شنیدند؛ لذا دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند که از حق او دفاع کنند؛ بلند شدند
پیش «عاص بن وائل» رفتند و گفتند پولش را بده؛ او هم ترسید و مجبور شد پولش را
بدهد. این پیمان بین اینها برقرار ماند و تصمیم گرفتند که هر بیگانه یی که وارد
مکه شد که مکی ها به او ظلم کردند- که غالباً هم به بیگانه ها و غیر مکی ها ظلم می
کردند- اینها از او دفاع کنند. بعد از اسلام سالها گذشته بود؛ پیامبر می فرمود که
من هنوز هم خود را به آن پیمان متعهد می دانم. بارها با دشمنان مغلوب خود رفتاری
کرد که برای آنها قابل فهم نبود.در سال هشتم هجری، وقتی که پیامبر مکه را با آن
عظمت و شکوه فتح کرد، گفت: «الیوم یوم المرحمه»؛ امروز، روز گذشت و بخشش است؛ لذا
انتقام نگرفت؛ این، جوانمردی آن بزرگوار بود.
درست کرداری حضرت : او درستکردار بود.در دوران جاهلیت- همان طور که گفتیم- تجارت می کرد؛ به شام و یمن می رفت؛ درکاروانهای تجارتی سهیم می شد و شرکایی داشت. یکی از شرکای دوران جاهلیت او بعدها می گفت که او بهترین شریکان بود؛ نه لجاجت می کرد، نه جدال می کرد، نه بار خود را بر دوش شریک می گذاشت، نه با مشتری بدرفتاری می کرد، نه به او زیادی می فروخت، نه به او دروغ می گفت؛ درستکردار بود. همین درستکرداری او بود که جناب خدیجه را شیفته ی او کرد. خود خدیجه هم بانوی اول مکه و از لحاظ حسب و نسب و ثروت، شخصیت برجسته یی بود.
نظیف و معطر بودن حضرت : از دوران کودک، موجود نظیفی بود. برخلاف بچه های مکه برخلاف بچه های قبایل عرب، نظیف و تمیز و مرتب بود. در دوران نوجوانی، سرشانه کرده؛ بعد در دوران جوانی، محاسن و سرشانه کرده؛ بعد از اسلام ، در دورانی که از جوانی هم گذشته بود و مرد مسنی بود- پنجاه، شصت سال سن او بود- کاملاً مقید به نظافت بود. گیسوان عزیزش که تا بنا گوشش می رسید، تمیز؛ محاسن زیبایش تمیز و معطر. در روایتی دیدم که در خانه خود خُم آبی داشت- آن وقت چون آینه خیلی مرسوم و رایج نبود_ «کان یسوی عمامته و لحیته اذا اراد ان یخرج الی اصحابه»؛ وقتی می خواست نزد مسلمانان و رفقا و دوستانش بیاید، حتماً عمامه و محاسن را مرتب و تمیز می کرد، بعد بیرون می آمد. همیشه با عطر، خود را معطر و خوشبو می کرد. در سفرها با وجود زندگی زاهدانه- که حالا خواهم گفت زندگی پیامبر بشدت زاهدانه بود- با خودش شانه و عطر می برد؛ سرمه دان برمی داشت، برای اینکه چشمهایش را سرمه بکشد؛ که آن روز معمول بود مردها چشمهایشان را سرمه می کشیدند. هر روز چند مرتبه مسواک می کرد. دیگران را هم به همین نظافت، به همین مسواک ، به همین ظاهر مرتب دستور می داد. اشتباه بعضی این است که خیال می کنند ظاهر مرتب باید با اشرافیگری و با اسراف توام باشد؛ نه، با لباس وصله زده و کهنه هم می شود منظم و تمیز بود. لباس پیامبر وصله زده و کهنه بود؛ اما لباس و سر و رویش تمیز بود. اینها در معاشرت، در رفتارها، در وضع خارجی و در بهداشت خیلی موثر است. این چیزهای به ظاهر کوچک، در باطن خیلی مؤثر است.
خوشرفتاری حضرت با مردم : رفتارش با مردم، رفتار خوش بود؛ در جمع مردم، همیشه بشاش بود؛ تنها که می شد، آن وقت غمها و حزن ها و همومی که داشت، آن جا ظاهر می شد. هموم و غمهای خودش را در چهره ی خودش جلوی مردم آشکار نمی کرد؛ بشاش بود. به همه سلام می کرد. اگر کسی او را آزرده می کرد، در چهره ی او آزردگی دیده می شد؛ اما زبان به شکوه باز نمی کرد. اجازه نمی داد در حضور او به کسی دشنام بدهند و از کسی بدگویی کنند؛ خود او هم به هیچ کس دشنام نمی داد و از کسی بدگویی نمی کرد. کودکان را مورد ملاطفت قرار نمی داد؛ با زنان مهربانی می کرد؛ با ضعفا کمال خوشرفتاری را داشت؛ با اصحاب خود شوخی می کرد و با آنها مسابقه ی اسب سواری می گذاشت. زیر اندازش یک حصیر بود؛ بالش او از چرمی بود که از لیف خرما پرشده بود؛ قوت غالب او نان جو و خرما بود. نوشته اند که هرگز سه روز پشت سر هم از نان گندم- نه غذاهای رنگارنگ- شکم خود را سیر نکرد. ام المؤمنین عایشه می گوید که گاهی یک ماه از مطبخ خانه ی ما دود بلند نمی شد. سوار مرکب بی زین و برگ می شد. آن روزی که اسبهای قیمتی را با زین و برگهای مجهز سوار می شدند و تفاخر می کردند، آن بزرگوار در بسیاری از جاها سوار بر درازگوش می شد. حالت تواضع به خود می گرفت . با دست خود کفش خود را وصله می زد؛ این همان چیزی است که شاگرد برجسته ی این مکتب -امیرالمؤمنین (ع) بارها انجام داد و در روایات راجع به او ، این را خیلی شنیده اید.در حالی که تحصیل مال از راه حلال را جایز می دانست و می فرمود: «نعم العون علی تقوی الله الغنا»؛ بروید از طریق حلال- نه از راه حرام، نه با تقلب، نه با دروغ و کلک- کسب مال بکنید؛ اما در عین حال خود او اگر مالی هم از طریقی به دستش می رسید، صرف فقرا می کرد. عبادت او آن چنان عبادتی بود که پاهای او از ایستادن در محراب عبادت ورم می کرد.بخش عمده یی از شبها را به بیداری و عبادت و تضرع و گریه و استغفار و دعا می گذرانید. با خدای متعال راز و نیاز و استغفار می کرد. غیر از ماه رمضان ، در ماه شعبان و ماه رجب و در بقیه ی اوقات سال هم- آن طوری که شنیدم- در آن هوای گرم روز در میان روزه می گرفت. اصحاب او به او عرض کردند: یا رسول الله! تو که گناهی نداری؛ «غفرالله لک ما تقدم من ذنبک و ما تأخر» - که در سوره ی فتح هم آمده: «لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تاخر»_ این همه دعا و عبادت و استغفار چرا؟! می فرمود: «افلا اکون عبدا شکورا»؛ آیا بنده ی سپاسگزار خدا نباشم که این همه به من نعمت داده است؟!
استقامت حضرت : استقامت او استقامتی بود که در تاریخ بشری نظیر او را نمی شود نشان داد. آن چنان استقامتی بخرج داد که توانست این بنای متسحکم خدایی را که ابدی است، پایه گذاری کند. مگر بدون استقامت ، ممکن بود؟ با استقامت او ممکن شد. با استقامت او، یاران آن چنانی تربیت شدند. با استقامت او، در آن جایی که هیچ ذهنی گمان نمی برد، خیمه ی مدنیّت ماندگار بشری در وسط صحراهای بی آب و علف عربستان برافراشته شد؛ «فلذلک فادع واستقم کما امرت». اینها اخلاق شخصی پیامبر است.اخلاق حکومتی پیامبر اینها بود: عادل و با تدبیر بود. کسی که تاریخ ورود پیامبر به مدینه را بخواند- آن جنگهای قبیله یی، آن حمله کردنها، آن کشاندن دشمن از مکه به وسط بیابانها، آن ضربات متوالی، آن برخورد با دشمن عنود- انسان آن چنان تدبیر قوی و حکمت آمیز و همه جانبه یی در خلال این تاریخ مشاهده می کند که حیرت آور است و مجال نیست که من حالا بخواهم آن را بیان کنم.
حفاظت و نگهداری از
قانون : او حافظ و نگهدارنده ی ضابطه و قانون بود؛ نمی
گذاشت قانون نقض بشود؛ چه توسط خودش، و چه توسط دیگران. خودش هم محکوم قوانین بود؛
آیات قرآن هم بر این نکته ناطق است. برطبق همان قوانینی که مردم باید عمل می
کردند، خود آن بزرگوار هم دقیقاً و بشدت برطبق آن قوانین عمل می کرد و اجازه نمی
داد تخلفی بشود. وقتی که در جنگ بنی قریظه مردهای آن طرف را گرفتند و خائنهاشان را
به قتل رساندند و بقیه را اسیر کردند و اموال و ثروت بنی قریظه را آوردند، چند نفر
از امهات مؤمنین- که یکی همان جناب ام المومنین زینب بنت جحش است؛ یکی ام المؤمنین
عایشه است، یکی ام المؤمنین حفصه است- به پیامبر عرض کردند که یا رسول الله! این
همه طلا و این همه ثروت از یهود آمده، یک مقدار هم به ما بده؛ اما پیامبر اکرم با
این که زنها مورد علاقه اش بودند و به آنها محبت داشت و نسبت به آنها بسیار
خوشرفتار بود، ولی حاضر نشد به خواسته ی آنها عمل کند. اگر پیامبر می خواست ازآن
ثروتها به همسران خود بدهد، مسلمانان هم حرفی نداشتند؛ لیکن او حاضر نشد. بعد که
زیاد اصرار کردند، پیامبر با آنها حالت کناره گیری به خود گرفت؛ یک ماه از زنان
خودش دوری کرد که از او چنان توقعی کردند. بعد آیات شریفه ی سوره ی احزاب نازل شد:
«یا نساء النبی لستن کاحد من النساء» ، « یا ایها النبی قل لازواجک ان کنتن تردن
الحیاه الدنیا و زینتها فتعالین امتعکن و اسرحکن سراحا جمیلا. وان کنتن تردن الله
و رسول و الدار الاخره فان الله اعدّ للمحسنات منکن اجرا عظیما». پیامبر فرمود:
اگر می خواهید با من زندگی کنید، زندگی زاهدانه است و تخطی از قانون ممکن نیست.
عهد نگهداری و رازداری
حضرت : از دیگر خلقیات حکومتی او این بود که عهد نگهدار
بود. هیچ وقت عهد شکنی نکرد. قریش با او عهد شکنی کردند، اما او نکرد؛ یهود بارها
عهد شکنی کردند، او نکرد.
او همچنین راز دار بود. وقتی برای فتح مکه حرکت
می کرد، هیچکس نفهمید پیامبر کجا می خواهد برود. همه ی لشکر را بسیج کرد و گفت
بیرون برویم؛ گفتند کجا، گفت بعد معلوم خواهد شد. به هیچ کس اجازه نداد که بفهمد
او دارد به سمت مکه می رود؛ کاری کرد که تا نزدیک مکه، قریش هنوز خبر نداشتند که
پیامبر دارد به مکه می آید!دشمنان
را یک طور نمی دانست؛ این از نکات مهم زندگی پیامبر است. بعضی از دشمنان، دشمنانی
بودند که دشمنیشان عمیق بود؛ اما پیامبر اگر می دید که اینها خطر عمده ی یی
ندارند، با اینها کاری نداشت و نسبت به آنها آسانگیر بود. بعضیها هم بودند که خطر
داشتند، اما پیامبر آنها را مراقبت می کرد و زیر نظر داشت؛ مثل عبدالله بن ابی.
عبدالله بن ابی- منافق درجه ی یک - علیه پیامبر توطئه هم می کرد؛ لیکن پیامبر چون
او را زیر نظر داشت، کاری به کار او نداشت و تا اواخر عمر پیامبر هم بود. اندکی
قبل از وفات پیامبر، عبدالله ابی از دنیا رفت؛ اما پیامبر او را تحمل می کرد.
اینها دشمنهایی بودند که از ناحیه ی آنها حکومت و نظام اسلامی و جامعه ی اسلامی
مورد تهدید جدی واقع نمی شد؛ اما پیامبر با دشمنانی که از ناحیه ی آنها خطر وجود
داشت، بشدت سختگیر بود. همان آدم مهربان، همان آدم دلرحم، همان آدم پرگذشت و با
اغماض، دستور داد که خائنان بنی قریظه را- که چند صدنفر می شدند- در یک روز به قتل
رساندند و بنی نظیر و بنی قینقاع را بیرون کردند و خیبر را فتح کردند؛ چون اینها
دشمنان خطرناکی بودند پیامبر با آنها اول ورود به مکه کمال مهربانی را بخرج داده
بود؛ اما اینها در مقابل خیانت کردند و از پشت خنجر زدند و توطئه و تهدید کردند.
پیامبر عبدالله بن ابی را تحمل می کرد؛ یهودی داخل مدینه را تحمل می کرد ؛ قرشی
پناه آورنده ی به او یا بی آزار را تحمل می کرد؛ وقتی رفت مکه را فتح کرد، چون
دیگر خطری از ناحیه ی آنها نبود، حتی امثال ابی سفیان و بعضی از بزرگان دیگر را
نوازش هم کرد؛ اما این دشمن قدار خطرناک غیر قابل اطمینان را بشدت سرکوب کرد؛
اینها اخلاق حکومتی آن بزرگوار است. در مقابل وسوسه های دشمن، هوشیار؛ در مقابل
مؤمنین، خاکسار؛ در مقابل دستور خدا، مطیع محض و عبد به معنای واقعی، در مقابل مصالح
مسلمانان، بی تاب برای اقدام و انجام. این، خلاصه یی از شخصیت آن بزرگوار است.
پروردگارا! از تو درخواست می کنیم که ما را از
امت پیامبر قرار بده. خود می دانی که دلهای ما لبالب از محبت پیامبر است؛ ما را با
این محبت نورانی وآسمانی زنده بدار و با همین عشق بی پایان، ما را از این دنیا
ببر. پروردگارا! زیارت چهره ی پیامبر را در قیامت نصیب ما بفرما؛ عمل به احکام
پیامبر و تشبه به اخلاق آن بزرگوار را نصیب ما بگردان؛ او را به معنای واقعی کلمه
اسوه ی ما قرار بده و مسلمانان را قدردان آن بزرگوار قرار بده.(1(
نباید فریب لبخند دشمن یا مساعدت کوتاهمدت او را خورد/ مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته نشود (۱۳۹۴/۰۶/۱۲ - ۱۴:۰۹)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(پنجشنبه)
در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، این مجلس را مظهر کامل مردم سالاری اسلامی
و مایه سکینه و آرامش در جامعه خواندند و با توصیه مؤکد به همه مسئولان برای حرکت
و تلاش در چارچوب منظومه فکری اسلامی و مراقبت برای همرنگ نشدن با ادبیات و کلیشه
های نظام سلطه، تأکید کردند: امروز مهمترین وظیفه علمای دینی، روشنفکران دانشگاهی،
و مسئولان حساسیت نسبت به طراحی دشمن و شناخت آن و تشریح آینده امیدبخش و رو به
پیشرفت کشور در چارچوب شاخص های منظومه فکری اسلام و با استفاده از قابلیت ها و
توانایی های جوانان و ظرفیت های گسترده کشور است.
رهبر انقلاب اسلامی
همچنین نکات مهمی را درخصوص برجام و شرایط بعد از برجام بیان کردند.
حضرت آیت الله خامنه
ای در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم درخصوص انزال سکینه
الهی در قلب های مؤمنین، بواسطه تسلیم بودن در برابر خدا و داشتن حسن ظن به وعده
های الهی، مجلس خبرگان را زمینه ساز سکینه و آرامش در جامعه خواندند و در تبیین
علت این موضوع افزودند: مجلس خبرگان تنها مجلسی است که دو انتخاب در آن انجام می
گیرد. یکی انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان که بوسیله مردم انجام می شود و دیگری
انتخاب رهبری که بوسیله مجلس خبرگان انجام می گیرد.
ایشان خاطرنشان
کردند: براساس این دو انتخاب، مجلس خبرگان از یک جهت مظهر کامل مردم سالاری دینی و
مردم سالاری اسلامی است و از طرف دیگر مظهر حاکمیت ارزشها و احکام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی
افزودند: وقتی مجلس خبرگان با چنین ویژگیهای منحصر بفردی تشکیل می شود نمایندگان
این مجلس و استقلال فکری و آگاهی خود را نشان می دهند، این موضوع زمینه ساز سکینه
و آرامش در جامعه می شود.
رهبر انقلاب اسلامی
با تأکید بر اینکه باید در هر دو انتخاب مجلس خبرگان دقت لازم و استقلال فکری
رعایت شود، گفتند: استقلال فکری به معنای آن است که نمایندگان این مجلس اسیر کلیشه
ها و ادبیات نظام سلطه نباشند.
حضرت آیت الله خامنه
ای خاطرنشان کردند: البته این توصیه فقط برای نمایندگان مجلس خبرگان نیست بلکه همه
مسئولان و ارکان نظام و همه صاحبنظران سیاسی و اجتماعی و دینی باید مراقب باشند تا
همرنگ ادبیات و کلیشه های نظام سلطه نشوند.
ایشان با اشاره به
تلاش گسترده و تبلیغات پرحجم جبهه استکبار برای تحمیل ادبیات و واژه های جعلی خود
به مسئولان و تصمیم گیران و تصمیم سازان کشورها، افزودند: در ادبیات نظام سلطه،
مفاهیمی همچون تروریسم و حقوق بشر معانی خاصی دارند و در این ادبیات حملات بی وقفه
شش ماهه به مردم یمن و کشتن مردم بیگناه غزه، تروریسم نیست و سرکوب مردم بحرین به
دلیل درخواست برای داشتن حق رأی، نقض حقوق بشر محسوب نمی شود!
رهبر انقلاب اسلامی
گفتند: در ادبیات نظام سلطه، دفاع مشروع نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین،
تروریسم به حساب می آید ولی اقدامات کشورهای مستبد و نزدیک به امریکا، در منطقه،
برخلاف حقوق بشر نیست!
حضرت آیت الله خامنه
ای خاطرنشان کردند: در این ادبیات ترور دانشمندان هسته ای نیز که صهیونیستها
تقریباً به صراحت به آن اعتراف کرده اند و برخی کشورهای اروپایی هم به نقش خود در
پشتیبانی از این اقدام اذعان داشته اند، تروریسم محسوب نمی شود!
ایشان با تأکید بر
اینکه جعل چنین مفاهیمی و انتظار اینکه همه در چارچوب این ادبیات سخن بگویند یکی
از نشانه های بارز سلطه و استکبار است، گفتند: در مقابل، نظام جمهوری اسلامی دارای
یک منظومه فکری اسلامی است که بعد از گذشت سالها همچنان در دنیا، دارای جذابیت و
طراوت و تازگی است.
حضرت آیت الله خامنه
ای در تشریح اجزاء منظومه فکری اسلامی، نفی ظلم و استکبار و استبداد، عزت ملی و
اسلامی و استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی را از اجزاء این منظومه فکری برشمردند و
درخصوص اهمیت استقلال و نقش آن در خودباوری و پیشرفت یک ملت، افزودند: استقلال
بخشی از آزادی است، بنابراین کسانی که استقلال را نفی می کنند در واقع مخالف آزادی
هستند.
ایشان، شعار
«استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را در بردارنده ارتباط منطقی این سه مفهوم
دانستند و گفتند: استقلال
همه جانبه و آزادی فکری و عملی، هر دو در منظومه فکری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی
قرار دارند و چنین نظام فکری زمینه ساز خودباوری و حرکت بالنده و رو به جلو برای
هر ملتی خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی
سبک زندگی اسلامی، نوآوری و هم افزایی و اتحاد ملی را از دیگر اجزاء منظومه فکری
اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران در طول 36 سال گذشته بواسطه حرکت در
چارچوب این منظومه فکری، توانسته است با وجود موانع فراوان، پیشرفتهای زیادی را
داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه
ای افق مورد نظر نظام اسلامی را، ایرانی پیشرفته از لحاظ علم و صنعت، با جمعیتی
150 تا 200 میلیونی و برخوردار از معنویت و بدور از سلطه گری اما در مقابلِ
زورگویان و سلطه گران، توصیف کردند و گفتند: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به این
جایگاه، برای جبهه استکبار بسیار سنگین است، و علت همه توطئه ها و تلاشها در
مقابله با نظام اسلامی، جلوگیری از تحقق چنین آینده ای است.
ایشان با تأکید بر
اینکه ظهور چنین کشور اسلامی، زمینه ساز برچیده شدن بساط استکبار و کفر خواهد شد،
افزودند: ملت ایران بویژه جوانان، علمای دین و روشنفکران دانشگاهی باید حرکت خود
را در چارچوب منظومه فکری اسلامی پیش ببرند و همه از جمله مسئولان نسبت به طراحی و
نقشه دشمن، حساس و هوشیار باشند.
رهبر انقلاب اسلامی
تأکید کردند: نباید و بواسطه لبخند دشمن و یا احیاناً مساعدت کوتاه مدت او در
موضوعی خاص، فریب دشمن را خورد بلکه همواره باید متوجه این موضوع باشیم که طراحی و
نقشه او چیست؟
حضرت آیت الله خامنه
ای یک بار دیگر تأکید کردند که دشمن و استکبار جهانی موضوعی موهوم نیست بلکه
واقعیتی است که بزرگترین مصداق آن دولت امریکا و کمپانیها و کارتل های اقتصادی
صهیونیستیِ پشتیبان آن، است.
ایشان با اشاره به
توانایی ها، قابلیت ها و استعدادهای جوانان با ایمان و همچنین ظرفیت ها، ثروت ها و
منابع طبیعی کشور و عمق فرهنگ اسلامی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در میان مردم،
خاطرنشان کردند: همه مسئولان و شخصیت های مؤثر و دارای نفوذ کلام در میان جامعه
باید این آینده روشن را بیش از پیش برای مردم تشریح کنند و ضمن امیدوار کردن آنان
به آینده، زمینه ساز آرامش و سکینه در کشور شوند.
رهبر انقلاب اسلامی
بخش دیگری از سخنان خود را به بیان نکات مهمی درخصوص برجام و مسائل بعد از برجام و
همچنین موضوع اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اختصاص دادند.
حضرت آیت الله خامنه
ای با اشاره به بحث های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام
،گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحبنظران و
کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس جمهور هم
گفته ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.
ایشان با تأکید بر لزوم
ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ
توصیه ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.
رهبر انقلاب اسلامی
درخصوص مسائل بعد از برجام گفتند: من درباره این مسائل، برخی نکات را با برادران
عزیز و صمیمی خود در دولت، در میان گذاشته ام که اکنون برای اطلاع نمایندگان مجلس
خبرگان و همه مردم، آنها را بیان می کنم.
حضرت آیت الله خامنه
ای با اشاره به شش کشور مذاکره کننده با ایران و نقش امریکا در میان این شش کشور،
افزودند: در واقع طرف اصلی ما دولت امریکا است اما مسئولان امریکایی خیلی بد حرف
می زنند و باید تکلیف اینگونه حرف زدن ها روشن شود.
ایشان با اشاره به
سخنان مقامات امریکایی مبنی بر حفظ چارچوب تحریم ها، تأکید کردند: اگر قرار است
چارچوب تحریم ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت
حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم
ها بود.
رهبر انقلاب اسلامی
افزودند: اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را دادیم
عمدتاً برای این بود که تحریم ها برداشته شود و گرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات
بود و ما کار خود را ادامه می دادیم و می توانستیم از نوزده هزار سانتریفیوژی که
داریم، در مدت کوتاهی به پنجاه تا شصت هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی سازی بیست درصد
را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم.
حضرت آیت الله خامنه
ای تأکید کردند: اگر قرار است تحریم ها برداشته نشود، پس معامله ای هم در کار
نخواهد بود، بنابراین باید تکلیف این موضوع مشخص شود.
ایشان خطاب به
مسئولان کشور گفتند: نگویید که امریکاییها این سخنان را برای قانع کردن رقبای داخلی
خود می زنند، البته من معتقدم که دعوای داخلی امریکا واقعی است و آنها با هم
اختلاف دارند و علت این اختلاف هم برای ما روشن است، اما آنچه که رسماً گفته می
شود نیاز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبیت خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی
همچنین با اشاره به سخنان مقامات امریکایی مبنی بر تعلیق تحریم ها، تأکید کردند:
از ابتدا مسئله ما این نبوده است، ما تأکید داشتیم که تحریم ها باید برداشته شوند
و نه تعلیق.
حضرت آیت الله خامنه
ای افزودند: البته نظر ما برداشته شدن فوری تحریم ها بود اما دوستان در اینجا، این
موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم ها باید برداشته
شوند. اگر قرار است تحریم ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم،
در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین، انجام خواهیم داد.
ایشان خاطرنشان
کردند: البته طرف مقابل می گوید برداشتن برخی تحریم ها دست دولت امریکا نیست ما هم
می گوییم همان تحریم هایی که در دست دولت امریکا و دولتهای اروپایی است، باید
برداشته شوند.
حضرت آیت الله خامنهای،
بخش دیگری از حرفهای بد مقامات امریکا را اظهاراتی کاملاً خارج از موضوع توافق هستهای
خواندند و خاطرنشان کردند: هیئت حاکمه امریکا همانند انگلیسی های قرن نوزدهم در
مورد ایران سخن می گویند و گویا دو قرن از دنیا و تاریخ عقب هستند در حالیکه دنیا
تغییر کرده و ابرقدرتها دیگر قدرت و توانایی و عُرضه آن کارها را ندارند و در طرف
مقابل نیز جمهوری اسلامی با تواناییهای شناخته شده و ناشناخته ای که در زمان عمل
شناخته خواهد شد قرار دارد و ایران مانند فلان کشور عقب مانده نیست که هر طوری
بخواهند بتوانند با آن صحبت کنند.
رهبر انقلاب، در بیان
یکی از اظهارات سلطهجویانه امریکاییها گفتند: مقامات امریکایی میگویند انتظار
داریم مسئولان و دولت جمهوری اسلامی کاری متفاوت انجام دهند!
ایشان افزودند: کار
متفاوت از نظر آنها کاری متفاوت از گذشته ی جمهوری اسلامی و عبور از ارزشهای
اسلامی و از دست دادن پایبندی به احکام اسلامی است، اما چنین چیزی هرگز اتفاق
نخواهد افتاد و نه دولت، نه مجلس و نه مسئولین مطلقاً چنین کاری نمیکنند و کسی هم
که بخواهد چنین کاری بکند، مردم و نظام جمهوری اسلامی از او قبول نمیکنند.
حضرت آیت الله خامنهای
در تبیین یکی از مصادیق مورد انتظار امریکاییها گفتند: از جمله سیاستهای امریکا در
منطقه، محو و نابودی کامل نیروهای مقاومت، و تسلط کامل بر سوریه و عراق است و توقع
دارند که جمهوری اسلامی وارد این چارچوب شود که هرگز چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.
رهبر انقلاب در اشاره
به یکی دیگر از اظهارات حساسیتبرانگیز مقامات امریکایی گفتند: آنها میگویند
برجام فرصتهایی را هم در داخل ایران و هم در خارج ایران و منطقه در اختیار امریکا
قرار داده است.
ایشان خطاب به
مسئولان در دولت و سایر دستگاهها تأکید کردند: مسئولان در دولت و در دستگاههای گوناگون، به هیچ وجه نباید اجازه این
فرصتطلبی را در داخل به امریکا بدهند و در خارج هم باید تلاش کنند که این فرصتها
در اختیار امریکا قرار نگیرد، زیرا هر چه آنها به این فرصتهای خود نزدیک شوند،
یقیناً ذلت، محنت و عقب ماندگی ملتها بیشتر خواهد شد.
رهبر انقلاب با اشاره
به تأکیدشان به مسئولان اعم از مسئولان سیاست خارجی و دیگر مسئولان مبنی بر ممنوعیت
کامل مذاکره با طرف امریکایی به جز در موضوع هستهای، گفتند: علت این مخالفت، جهتگیریهای
امریکاست که درست در نقطه مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد.
حضرت آیت الله خامنهای
در ادامه به مسئله مهم اقتصاد کشور اشاره کردند و گفتند: سیاستهای اقتصاد مقاومتی
یک مجموعه کامل و غیرقابل تجزیه است و اجرای آنها به برنامه عملیاتی کامل نیاز
دارد، بنابراین از رئیسجمهور محترم و دولت خواستهایم که برای تحقق سیاستهای
اقتصاد مقاومتی یک برنامه جامع، عملیاتی و کاربردی تهیه شود و انتظار داریم که این
اقدام انجام گیرد.
ایشان در خصوص اهمیت
تحقق اقتصاد مقاومتی افزودند: اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود دیگر هیچ اهمیتی ندارد
که پولی که به ایران باز میگردد، 5 میلیارد دلار باشد، یا 100 میلیارد دلار؛
البته آن مقدار پولی که از دنیا طلبکار هستیم و تاکنون بهطور ظالمانه جلوی آن را
گرفتهاند باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما اقتصاد مقاومتی نباید متوقف به این
مسائل شود.
رهبر انقلاب، همچنین
بر لزوم تشکیل یک ستاد عملیاتی فعال برای اجرای اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و
گفتند: این ستاد باید در دولت تشکیل شود و با مشخص کردن وظایف هر یک از دستگاهها و
پیگیری و زمانبندی فعالیتها، یک تحرک عظیم ایجاد کند.
حضرت آیت الله خامنهای
در بخش پایانی سخنانشان، خطاب به نیروهای مؤمن در سراسر کشور خاطرنشان کردند: حرکت
عمومی به سمت آرمانها و اهداف اسلامی است و نیروهای مؤمن، اصیل و معتقد که اکثریت
قاطع کشور را تشکیل میدهند باید با حسن ظن به وعده نصرت خداوند، آمادگی خود را
برای کار در میدانهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و در مواجهه با جهتگیریهای
دشمن حفظ کنند.
پیش از سخنان رهبر
انقلاب، آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی عامل پیروزی انقلاب
اسلامی را رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شجاعت مردم ایران دانست و نکاتی در خصوص
اجلاس اخیر خبرگان بیان کرد.
همچنین آیت الله
هاشمی شاهرودی نایب رییس مجلس خبرگان با ارائه گزارشی از هجدهمین اجلاس مجلس
خبرگان رهبری، دستورالعمل اجلاس اخیر را اصلاح آیین نامه تعداد اعضای این مجلس
اعلام کرد.
نایب رییس مجلس
خبرگان با اشاره به بررسی اوضاع منطقه و فتنه تکفیریها در جهان اسلام و تبیین
مذاکرات هستهای با دعوت از مهمانان در اجلاس مجلس خبرگان، گفت: ارائه پیشنهادها و
راه حلهایی برای مسائل کشور، دغدغه اعضای مجلس خبرگان نسبت به مسائل فرهنگی،
تجلیل از مقام شامخ شهیدان و حرکت فرهنگی ارزشمند ملت در تشییع پیکرهای شهدا، توجه
به اهمیت انتخابات آتی خبرگان و وظیفه سنگین شورای نگهبان برای صیانت از جایگاه
این مجلس و لزوم احراز صلاحیتها طبق قانون و ارائه گزارش از پیشرفتهای صورت
گرفته پس از انقلاب در استانهای محروم بویژه مناطق اهل سنت از جمله مهمترین
محورهای مباحث، نطقها و مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بود.
آیت الله هاشمی
شاهرودی افزود: اعضای مجلس خبرگان تاکید کردند که توافق هستهای به معنای عادی شدن
رابطه با آمریکا نیست.
باید از انفعال در عرصه فضای مجازی خارج شد/ لزوم تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب در فضای مجازی (۱۳۹۴/۰۶/۱۶ - ۱۹:۰۰)
حضرت آیت الله خامنهای
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار رئیسجمهور و اعضای شورای
عالی فضای مجازی، این شورا را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسئولانه و مقتدرانه
در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و
بینظیر فضای مجازی تأکید کردند: باید با استفاده از تواناییها و استعدادهای جوان
کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به
سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید
محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.
ایشان با اشاره به
تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوقالعاده در عرصههای مختلف
از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، بر
لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه
تأکید کردند و افزودند: لازمه حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی، «تمرکز در
تصمیمگیری»، «جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگی میان دستگاهها»
و «پرهیز از موازیکاری و تعارض» است.
رهبر انقلاب همچنین
برنامهریزی و حمایت دولت بهویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گسترش
صنایع مرتبط با فناوری ارتباطات را بسیار ضروری خواندند و تأکید کردند: گسترش این
صنایع از طریق شرکتهای دانشبنیان، تأثیر بالایی در اشتغالزایی و تحول در اقتصاد
کشور خواهد داشت.
حضرت آیتالله خامنهای
همچنین از زحمات رئیسجمهور و اعضای قبلی شورایعالی فضای مجازی و دبیران فعلی و
قبلی این شورا تشکر کردند.
پیش از سخنان رهبر
انقلاب، حجتالاسلام والمسلمین روحانی رئیسجمهور و آقای مهندس انتظاری دبیر شورایعالی
فضای مجازی گزارشی در خصوص اهمیت فضای مجازی و برنامهها و اقدامات شورایعالی و
مرکز ملی فضای مجازی در دوره اول مسئولیت ارائه کردند. همچنین آیت الله آملی
لاریجانی رئیس قوه قضائیه نکاتی در خصوص الزامات و اقتضائات مرتبط با فضای مجازی
بیان کرد.