امدادهای غیبی در زندگی پیامبر اسلام(ص)

امدادهای غیبی در زندگی پیامبر اسلام(ص)

3. امداد در شهرت نام و آوازه

از امدادهای خداوند درباره رسول اکرم(ص) آن است که نام و آوازه او را شهرت جهانی و آفاقی داده است:

«وَرَفَعْنَا  لَکَ ذِکْرَکَ.» (46)

و آوازه تو را بلند ساختیم.

رفع در مقابل وضع، به معنای بالا بردن است، خداوند نام و گفتگوی او را از همه‌ی نام‌ها مشهورتر نموده(47) به گونه‌ای که خداوند نام او را در اذان، اقامه، تشهد(48)، روز عید فطر، عید قربان، در روز عرفه و در سعی صفا و مروه... قرین نام خودش قرار داده است(49) و نیز بر هر مسلمانی واجب است که در نمازهای پنج‌گانه نام پیامبر را با نام پروردگار بر زبان جاری سازد.(50)

از آنجایی که همه اصول و معارف عالی و انسانی در شخصیت و دعوت آن حضرت تمثل یافته، یاد و نمودار اینها، یاد او می‌باشد، هرکس در هر زمان، حق، عدالت ... را بخواهد نمونه کامل آن را در راه، روش و تعلیم او می‌جوید. بنابراین نام و یاد او مانند خورشید در تمام افق می‌درخشد و بر همه کس و در همه‌ی زمان می‌تابد. تیرگی اوهام و انحراف‌ها، نمی‌تواند تابندگی تعلیم او را باز دارد، آوای گواهی به رسالتش پیوسته در مساجد و منابر و همه‌ی آفاق جهان بلند است.

نور نبوتش در کوتاه زمانی، جزیرة العرب و آنگاه شرق و غرب عالم را روشن کرد و از شعاع آن، قلوب پراکنده به هم پیوست. از اندلس تا هند و دیگر نقاط جهان، نام محمد و تعالیم او، بر نام و تعالیم ساکنین این سرزمین‌ها برتری یافت. آیا این شهرت نام‌ و آوازه از یتیمی درس نخوانده در میان مردم گمراه، با آن سرعت کم نظیر، جز با یاری خداوند و امداد او ممکن بود؟ هرگز تاریخ نمی‌تواند نمونه‌ی این رفعت و سرعت را برای فرد دیگر نشان دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.